Advertising Marketing

Efekt pierwszego wrażenia😇👹

Efekt_pierwszego_wrazenia

Efekt pierwszego wrażenia

Przyjęło się, że pierwsze sekundy, a nawet milisekundy mogą wpływać na późniejsze postrzeganie nas przez inne osoby. Jest to tzw. „Efekt pierwszego wrażenia„. Oznacza to, że mamy maksymalnie 30 sekund, aby wywrzeć jak najbardziej pozytywnego wpływu na drugą osobę. Jestem pewien, że nieraz odczuwaliście sympatie lub niechęć do drugiej osoby bez konkretnego/logicznego powodu. Efekt pierwszego wrażenia jest niezwykle istotny, jeżeli zależy nam na dalszym pielęgnowaniu tej znajomości. Może to wiązać się z naszym życiem zawodowym (sprzedaż, obsługa klienta i wiele innych), a także w związkach z innymi ludźmi (rodzina, przyjaciele, miłość).

Tylko jedna szansa na pierwsze wrażenie

Mianowicie, „Pierwsze Wrażenie” to jednorazowy dar lub przekleństwo. Jeżeli popełnimy błąd lub coś zirytuje, albo zniechęci naszego rozmówcę to cel spotkania, mimo najszczerszych intencji, może nie zostać zrealizowany. W związku z powyższym należy zwrócić uwagę na swoje zachowanie, postawę, ale też przygotować się do rozmowy. Nierzadko mamy możliwość spotkania osób z różnych kręgów kulturowych. Niektóre gesty, jak np.: trzymanie rąk w kieszeni w trakcie rozmowy w kulturze amerykańskiej mogą symbolizować swobodę i „luz”, a wśród mieszkańców Polski, może świadczyć o brak zainteresowania, a nawet braku szacunku. Dlatego pamiętaj, przygotuj się do rozmowy, jeżeli chcesz wywrzeć dobre pierwsze wrażenie.

Jakie czynniki wpływają na pierwsze wrażenie?

Chcąc przeciągnąć Efekt Pierwszego Wrażenia na naszą stronę, należy zwrócić uwagę na jego elementy składowe:

  • słowa (dobór odpowiednich słów),
  • głos (adekwatna do sytuacji modulacja głosu),
  • mimika i gestykulacja.

Pierwsze Wrażenie – miecz obusieczny

Skrajne punkty widzenia, które są konsekwencją pierwszego wrażenia:

  • Efekt pierwszego wrażenia  może wiązać się z wywołaniem tzw. „Efektu aureoli”, oznacza to pozytywne odebranie naszej osoby (często przesadne idealizowanie).
  • Drugą stroną jest „Efekt golema”, który oznacza negatywne odbieranie naszej osoby, przeciwieństwo „Efektu aureoli”.

Jak zatem widzicie, pierwsze wrażenie jest niezwykle istotne. Przestańcie stawiać na przypadek, postawcie na pierwsze wrażenia.

Bibliografia